lördag 12 mars 2011

ÄNTLIGEN HÄR !! First firing testing testing :)

So i got the kiln thursday afternoon !
and right now it is up in about 500 C  for test and start-firing
In about an hour its time to close the holes for fumes and air..
I have programmed 3 diff  fire scales and one extra for this first firing
Tomorrow I will load with some porcelain with new glazes and see how they turn out in about 1180C
I hope there will be a smile on my face when opening :) up  after that one!
I do love those bottled brush on glazes I did buy from USA
they are so nice to work with
just hope they look good when fired tooooooooo ...ooooh

3 kommentarer:

  1. Hi Birgitta I am really looking forward to see all the things you will be making! So Ill be watching closely lol..

    SvaraRadera
  2. Oh, jag är lika upphetsad som du faktiskt. Gud vad kul att ha sin egen ugn. Du kommer bli såååååå duktig på att göra fina grejer. Det är du ju redan, men tänk att du kommer kunna hålla på mycket oftare och att allt kommer att vara mycket enklare. Är det där i garaget eller nåt arbetsrum du har. Just det ja, du bor ju i ett jättehus. Lyllos!

    Får jag beställa en elefant?

    KRAAAAM!

    SvaraRadera
  3. detta är mitt i stället för garage
    byggt på huset där det funnits oljetank o panna en gång i tiden - nu min kompressor till bergvärmen och vattenetanken + maasor med arbetsbänk o skåp - + trefas eluttag mm / som jag inte behövde till denna ugn - sitter i ett vanlig uttag i taket....trodde den svalnat nu / ugnen så jag kan öppna men tar nog en timme till
    hoppas kunna bränna en omgång med glasyr i dag som jag hinner se innan det är dags att sova...:)

    SvaraRadera